skip to Main Content

Divadelní revue 1/2023

111,00  s DPH

Divadelní revue je odborné recenzované teatrologické periodikum, které třikrát ročně vydává Institut umění – Divadelní ústav. Vychází od roku 1989. Redakčně jej připravuje a jeho odbornou úroveň garantuje Kabinet pro studium českého divadla.

Cílem časopisu je přinášet odborné studie, analýzy, dokumenty, recenze, zprávy o divadelní kultuře s důrazem na teorii a historii českého i světového divadla.

Studie uveřejněné v časopisu podléhají standardnímu lektorskému řízení (double-blinded reviewing); od roku 2012 je zařazen v mezinárodní databázi SCOPUS.


Nakladatel / Publisher: Institut umění – Divadelní ústav
Tvůrci / Creative: Honza Petružela, Otto Drexler, Jan Hančil, Miroslav Klíma, Aleš Kolařík, Julie Pšenička, Zdeněk A. Tichý, Michal Topor, Dalibor Tureček,
Jazyk / Language: český
ISBN: 0862-5409
Rok vydání / Year of publication: 2023
Vazba / Binding: V2
Edice / Edition: Divadelní revue
Oddělení / Department: Kabinet pro studium českého divadla
Počet stran / Number of pages: 106
Katalogové číslo: 9770562540013 Kategorie: , , ,

Popis

První číslo Divadelní revue přináší dvě pojednání o divadle a dramatu první poloviny 20. století. – Julie Pšenička se v příspěvku „K Machovovu scénickému pojetí lidové ho tance. Od Lašských tanců k londýnské Prodané nevěstě“ nejen na příkladu válečné inscenace Smetanovy Prodané nevěsty v Sadler’s Wells Opera zamýšlí nad etnografickými podněty domácí meziválečné avantgardy, které od třicátých let formovaly přístup Saši Machova. Pokouší se rozšířit povědomí o Machovových avantgardních zkušenostech s lidovými tanci o impulzy, s nimiž se setkal v anglickém prostředí v období let 1943–1945 a které přispěly k formování jeho vize moderního českého baletu v poválečných letech. – Přestože se dramatik Robert Saudek (1880 Kolín – 1935 Londýn) zapsal do dobového divadelního dění nejedním dílem s bezprostředním ohlasem, v historických pojednáních téměř absentuje, a to jak v německém, tak v českém pohledu. Cílem stati literárního historika Michala Topora z Institutu pro studium literatury je rekonstrukce divadelní stránky Saudkovy kariéry; ta není primárně motivována ani tak přesvědčením o estetické hodnotě autorova divadelního díla, jako spíše možnostmi, které se otevírají pro diferencovanější pochopení celku jeho kariéry a jejího (středo)evropského kontextu. Sleduje Saudkův pohyb mezi experimenty, které rozvinuly jeho rané úvahy ke hře Revoluce na gymnáziu, a následně autorův vstup do sfér komerčního, zejména veseloherního divadla od Vídně po Hamburk. – Rozhovor čísla s dramaturgem a pedagogem Miloslavem Klímou připravili Zdeněk A. Tichý a Jan Hančil. V recenzní rubrice najdete příspěvky Dalibora Turečka a Otto Drexlera k aktuálním knižním přírůstkům české teatrologie a Aleš Kolařík podává zprávu o olomouckém sympoziu z podzimu 2022 věnovaném českému divadelnímu teoretikovi Janu Roubalovi.

Back To Top