skip to Main Content

Potenciál módního sektoru ČR: Módní design – stav a potřeby

Autor / Author: Zuzana Mandic, Viola Fetisova, Nora Jelinek
Nakladatel / Publisher: Institut umění – Divadelní ústav
Jazyk / Language: český
ISBN: 978-80-7008-404-5
EAN: 9788070084045
Rok vydání / Year of publication: 2018
Edice / Edition: mimo edice
Oddělení / Department: institut_umeni

Description

Publikace Potenciál módního sektoru ČR – Módní design – stav a potřeby, kterou vydává Institut umění – Divadelní ústav, navazuje na projekt Mapování kulturních a kreativních průmyslů ČR (2011-2015) a je výsledkem výzkumné práce Zuzany Mandic, Violy Fetisové a Nory Jelínek. Ucelený popis současné infrastruktury, výzev a návrhů na využití potenciálu současné české módy tak rozšiřuje sérii již dříve zkoumaných kulturních a kreativních odvětví (architektura, design, digitální hry, film, hudba, knihy a tisk, památky, reklama, scénická umění, software, TV a rozhlas, řemesla a výtvarné umění).

Aby módní sektor dokázal proměnit výzvy v příležitosti, je potřeba znát všechny současné aspekty a vyhodnotit, do jaké míry jsou funkční. Publikace mapuje situaci módního sektoru se zaměřením na módní design na území České republiky s ohledem na jeho prostředí, všechny jeho představitele a části – od návrhu přes výrobu až po marketing a prodej. Analyzuje silné a slabé stránky sektoru, jaké jeho části fungují efektivně a samostatně, a jaké je potřeba rozvinout či zavést. Tyto případy prezentuje formou návrhů typových projektů. Typové projekty reagují na zjištěné potřeby sektoru a mohou zajistit postupné naplnění potenciálu sektoru tak, aby byly jeho pokroky měřitelné.

Kvalitativní výzkum zaměřený na prostředí malých značek (s méně než 10 zaměstnanci), který tvoří základ celé publikace, byl navržen tak, aby jeho představitelé přicházeli s konstruktivními nápady, jak rozvinout jeho potenciál. Kromě dotazníků a hloubkových rozhovorů obsahuje výzkum i výstupy z focus groups, kterých se účastnili návrháři společně s dalšími zástupci sektoru (sektorové organizace, módní odborníci, obchodníci, vzdělávací instituce, média, přehlídky a veletrhy a další). Cílem skupinových diskusí bylo nejen dát představitelům sektoru možnost společně přicházet s relevantními nápady, jak řešit nedostatky a zlepšit situaci na lokálním trhu, ale dát jim i prostor pro komunikaci a kultivaci vztahů tak, aby v budoucnu vznikaly i další možnosti spolupráce

Back To Top